GESPREK MET BAS DUBBELD, SOCIAAL ONDERNEMER

'HARD GAAN MAAR WEL GEDOSEERD'

“JA, JE KUNT WEL ZEGGEN DAT IK EEN BEETJE BETOVERD BEN DOOR DE IMPACT VAN INCLUSIVITEIT”, VERZUCHT BAS DUBBELD (25) ALS HIJ TERUGBLIKT OP ZIJN EERSTE JAAR ALS SOCIAAL ONDERNEMER BIJ BUITENGEWOON. EN HET PLAN VOOR DE NABIJE TOEKOMST? “HARD GAAN, MAAR GEDOSEERD.”

Als management-trainee van Jong Facilicom deed Bas Dubbeld sinds 2016 ervaring op bij Trigion en Facilicom Solutions. “Interessante jaren”, zegt hij zelf. Wat bleef knagen was de wens om aan iets nieuws te bouwen, en vooral: impact te hebben. Die kans kwam toen hij kennismaakte met Buitengewoon. Het klikte, en inmiddels is Bas de aangewezen persoon om alles rondom de kandidaten in goede banen te leiden. “Ik ben verantwoordelijk voor de operatie, en treed dus formeel op als de leidinggevende. Steeds gaat het erom via de instroomkanalen de kandidaten te leren kennen, scherp te krijgen waar zij van dromen, en dan de weg te weten binnen de divisies om ze voor te stellen”, vat hij zijn werk samen.

UIT EEN DIEP GAT GETROKKEN

De betekenis van inclusiviteit ziet Bas vaak genoeg van dichtbij, zoals laatst nog. “Een man die me in een half uur tijd wel zes keer een hand heeft gegeven om me te bedanken, met de tranen in zijn ogen.” Toch was er een specifieke gebeurtenis waardoor hij voor het eerst echt doorkreeg hoe belangrijk het is dat iedereen de kans krijgt om mee te doen. “Ik belde een kandidaat om een afspraak te maken voor een contractondertekening op kantoor. De reactie verraste me nogal. ‘Nee, dat wil ik niet. Ik wil jóu graag uitnodigen.’ En ik kreeg een adres van een of ander café in Utrecht. Bij het begin van onze afspraak was natuurlijk mijn eerste vraag: waarom deze plek? ‘Bas’, zei de kandidaat, ‘jullie hebben me uit zo’n gat getrokken. Door wat jullie in mij zagen doe ik weer mee, durf ik ook weer hier te komen, in wat vroeger mijn lievelingskroeg was.’ Toen werd ik een beetje betoverd.”

CREATIVITEIT EN OVERTUIGINGSKRACHT

“In welk hokje iemand zit? Nee, daar kijkt Buitengewoon niet naar. We hebben het belangrijke principe dat we naar de mens kijken”, verwoordt Bas. Dat klinkt mooi, maar er is flink wat creativiteit en overtuigingskracht voor nodig om die filosofie steeds waar te maken. “Het komt bijvoorbeeld voor dat iemand eigenlijk niet in aanmerking komt voor een proefplaatsing, maar dat wij van mening zijn dat het toch een noodzakelijke tussenstap is om een duurzaam resultaat te boeken”, legt de sociaal ondernemer uit. “Dan moet je met een goed onderbouwd voorstel komen, want het gaat ook gewoon over geld. Maar ik merk dat gemeenten en andere partners gevoelig zijn voor die argumentatie, dat je aanbiedt wat iemand nodig heeft om verder te kunnen komen.” Het geloof in die aanpak wordt dan ook steeds bevestigd.

'HARD GAAN, MAAR GEDOSEERD'

En 2019, dat wordt vast en zeker het jaar waarin Buitengewoon na de succesvolle introductie in Utrecht ook in andere steden gaat landen… Bas weet het zo net nog niet. “De vraag is niet zozeer waar wij heen willen. Waar zijn we nodig? Dat is belangrijker. Is dat een grote aanbesteding in Twente die we namens Facilicom Group op een goeie, menselijke manier kunnen invullen? Of ligt er een opgave om bij het personeelstekort in de omgeving Amsterdam onze rol te spelen?” Aan de ambitie zal het niet liggen. “Vanuit ons ondernemerschap willen we hard gaan. Gelukkig zijn er ook mensen om ons heen die op het juiste moment afremmen. Dat we investeren in een sterke structuur is de beste basis om te kunnen groeien.”