Expert aan het woord


Thuiswerkcoach Justin Clausing begeleidt medewerkers om vanuit huis te werken

Thuiswerken: de één schakelt moeiteloos over van het designkantoor naar de zolderkamer naast het wasrek, de ander stuit op problemen. Een gevoel van eenzaamheid. Kinderen die aandacht vragen. Te weinig beweging. Te veel uren maken. Maar het goede nieuws is: de routine van thuiswerken is iets wat kan worden aangeleerd. Daarom komt facilitair dienstverlener Facilicom met de ‘Thuiswerkcoach’. Werkgevers die hun werknemers optimaal willen begeleiden in de transitie naar de werkplek aan huis kunnen een contract afsluiten met zo’n coach. Justin Clausing is er één van.

Ja, hij werkt zelf ook thuis. Probleemloos. Maar de hobbels van veel thuiswerkers kent Justin als geen ander. Is er veel verborgen leed achter de voordeur? ’Ja. Veel mensen zitten aan de keukentafel te werken. Die hebben moeite om de laptop dicht te klappen aan dezelfde tafel waar ze ook hun brood smeren. Ze kunnen hun werk niet loslaten. Maar het omgekeerde komt ook voor: moeite met concentreren. De was moet nog gedaan worden. En je bent in je eigen huis, je zet lekker een muziekje op de achtergrond op. En voor je het weet zit je een video op Youtube te kijken.’

Persoonlijkheid speelt een rol

Ook de persoonlijkheid van medewerkers is van invloed hoe zij met hun nieuwe werkplek omgaan. Justin: ‘Iemand die introvert is, heeft er geen problemen mee om minder contact te hebben met collega’s of de werkgever. Die zit thuis op een eilandje. Maar die medewerker kan eenzaam worden. De stap om collega’s te bellen wordt immers steeds groter. Een extraverte collega mist weer het rumoer op de achtergrond, lachen met de collega’s, het praatje bij de koffieautomaat. Daar gaat de Thuiswerkcoach over in gesprek.’

Facilicom@Home

In november 2020 introduceerde Facilicom het concept ‘Facilicom@Home’: facilitaire dienstverlening aan huis. Een stap in de toekomst, omdat het bedrijf voorziet dat thuiswerken in veel organisaties ook ná corona weleens een blijvertje kan zijn. Met Facilicom@Home levert Facilicom ook de ‘hard services’ op de werkplek: een goed bureau, een ergonomisch verantwoorde stoel, de juiste apparatuur, snelle internetverbindingen en zelfs de schoonmaak van de werkplek thuis. De Thuiswerkcoach is er voor de soft services om medewerkers - ook thuis - vitaal en gezond te houden. Die services omvatten alle onderdelen die een directe positieve invloed hebben op het werkresultaat, de ervaring van werkgeluk en de verlaging van verzuim.

Niet over de inhoud van het werk

In negen jaar Facilicom bouwde Thuiswerkcoach Justin ervaring op als trainer-coach in leiderschap, samenwerking, hospitality en teambuilding. Andere Thuiswerkcoaches van Facilicom hebben een vergelijkbare bagage. Dat maakt dat de coaches zich snel kunnen verplaatsen in de situatie van werknemers aan huis. ‘We bemoeien ons niet met de inhoud van het werk. Het gaat vooral over de beleving van het thuiswerken. Dat is onafhankelijk van de functie.’

Coachen en begeleiden Coachen en begeleiden van mensen kan een groot verschil maken. Bijvoorbeeld op het gebied van de etiquette van het thuiswerken. Niet iedereen vergadert even makkelijk met Zoom of gebruikt digitale tools zoals online presentaties optimaal. Tips om fit te blijven zijn een andere pijler onder het programma. Er zijn meerdere online trainingen die medewerkers helpen om hun gezondheid op peil te houden. Zij krijgen suggesties als niet doorwerken tijdens de lunch, wandel tijdens het bellen en kleed je ‘s morgens aan en neem de tijd voor je ontbijt. Werkhouding is een ander belangrijk item: goed naar achteren zitten met beide voeten op de grond, een los toetsenbord gebruiken en niet langer dan 8 uur op een dag zitten en tussentijds bewegen zijn een paar praktische aanwijzingen. Verder is er veel aandacht voor de werk/privé-balans die er thuis vaak bij inschiet. Daarvoor is zelfs een mental health coachprogramma beschikbaar, dat de emotionele, mentale, fysieke en sociale gezondheid in kaart brengt.

Contract afsluiten Werkgevers die hun medewerkers willen laten coachen, sluiten een collectief contract af bij Facilicom. Elke medewerker krijgt vervolgens een voucher om voor een vooraf overeengekomen bedrag de coach in te schakelen. Een eerste gesprek van drie kwartier - alles gaat via de telefoon - is kosteloos in het contract opgenomen. Medewerkers kunnen ook kiezen voor een aanvullend pakket met vier sessies persoonlijke begeleiding van de Thuiswerkcoach. Doorverwijzen Niet voor elke vraag kunnen de Thuiswerkcoaches van Facilicom een oplossing aandragen. Justin: ‘Elk contract is maatwerk. Daarom overleggen we vooraf uitgebreid wat de werkgever zelf al kan bieden, zoals een vertrouwenspersoon. Thuiswerkcoaches verwijzen ook door als het nodig is. Bijvoorbeeld naar een burn-outspecialist, een arbodienst, een psycholoog of een huisarts.’ Ook een training voor leidinggevenden kan deel uitmaken van de service. Die manager moet zich ineens gaan bekwamen in ‘faciliterend leiderschap’: leidinggeven op afstand. Ook Justin verwacht niet dat de belangstelling voor het kantoor-aan-huis wegebt als het coronavirus eenmaal is bedwongen. ‘Thuiswerken gaat zeker blijven. Veel mensen willen niet anders meer. En veel werkgevers zien er nu ook de voordelen van in.’ Het innovatieve concept is daarom nog volop in ontwikkeling. ‘Waar we ook naartoe willen is naar een app van de Thuiswerkcoach op je telefoon. De werknemer kan via die app vragen stellen, de coach kan tips geven. Ook kan de Thuiswerkcoach met die app makkelijker vragen hoe het met iemand gaat. Je coach is dan altijd voor jou beschikbaar.’