Jaarverslag 2023
Bestuursverslag Facilicom Group
Het Algemeen Bestuur van Facilicom Group kijkt tevreden terug op het boekjaar 2023. De financiële resultaten zijn ten opzichte van 2022 verbeterd. Het totaal resultaat na belastingen komt in 2023 uit op 44,0 miljoen bij een omzet van 1,5 miljard. Het totaal resultaat na belastingen in verhouding tot de omzet komt in 2023 uit op 3,0% tegenover 1,2% over het boekjaar 2022.
Jaarverslag 2023
Bestuursverslag Facilicom Group
Het Algemeen Bestuur van Facilicom Group kijkt tevreden terug op het boekjaar 2023. De financiële resultaten zijn ten opzichte van 2022 verbeterd. Het totaal resultaat na belastingen komt in 2023 uit op 44,0 miljoen bij een omzet van 1,5 miljard. Het totaal resultaat na belastingen in verhouding tot de omzet komt in 2023 uit op 3,0% tegenover 1,2% over het boekjaar 2022.
Er wordt in de breedte gewerkt aan de realisatie van onze strategie met de vier strategische pijlers als fundament. In alle bedrijven zijn Maximale Klantwaarde, Sociaal Duurzaam en Excellente Uitvoering de doelen waar we naar streven met in toenemende mate ondersteuning van de Inzet van Technologie. Het is mooi om te zien dat de strategie in alle onderdelen van de organisatie ook daadwerkelijk is ingebed en breed wordt gedragen. Dit vormt de basis voor het waarmaken van de missie van ons bedrijf: ‘Samen werken aan een betere leefomgeving voor iedereen’.
Ondernemingsstructuur
Facilicom Group is een zelfstandige onderneming actief in Nederland en België. In beide landen leveren wij zowel single service als integrale dienstverlening in het domein van Facility Management. Daarnaast leveren we in Nederland met onze divisie Incluzio diensten in de sector Zorg & Welzijn.
Facilicom kent een one-tier board model met twee uitvoerende bestuurders en vijf niet-uitvoerende bestuurders die zijn vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur. De twee uitvoerende bestuurders (CEO en CFO) vormen samen het Concern Directie Team en zijn verantwoordelijk voor de uitvoering en realisatie van de door het Algemeen Bestuur vastgestelde beleidsplannen en begrotingen. Daarnaast is het Concern Directie Team verantwoordelijk voor het ontwikkelen en formuleren van beleid, dat voor een groot deel onder verantwoordelijkheid van de directieteams van de divisies wordt uitgevoerd. De vijf niet-uitvoerende bestuurders van het Algemeen Bestuur hebben tot taak toezicht te houden op het beleid van het uitvoerend bestuur en op de algemene gang van zaken binnen Facilicom Group. Daarnaast hebben de niet-uitvoerende bestuurders adviserende, benoemende en goedkeurende taken.
Met ingang van 1 juni 2023 is Marcel Rotteveel toegetreden als uitvoerend lid van het Algemeen Bestuur. In de functie van CFO vervangt hij hiermee Maartje Bouvy. Marcel was al langer werkzaam binnen Facilicom, hij was sinds 1 november 2013 werkzaam binnen Trigion Beveiliging als directeur Business Control. Per 30 augustus 2023 is Fennemiek Gommer toegetreden tot het Algemeen Bestuur als niet-uitvoerend bestuurder. Met haar jarenlange ervaring in innovatietrajecten bij diverse bedrijven vormt Fennemiek een waardevolle aanvulling in een tijd waarin innovatie voor Facilicom een belangrijk speerpunt is.
Strategie
Om onze missie steeds beter waar te kunnen maken hebben we in 2022 een nieuwe strategie uitgewerkt. Deze strategie concentreert zich rondom vier strategische pijlers en is de basis geweest voor ons handelen in het afgelopen jaar. De strategische pijlers zijn: Maximale Klantwaarde, Sociaal Duurzaam, Excellente Uitvoering en Inzet van Technologie. De strategie executie moet de komende jaren leiden tot een duurzamer, toekomst vaster, inclusiever en meer impactvol bedrijf. Wij geloven dat gezonde financiële resultaten dan het gevolg hiervan zullen zijn.
Maximale Klantwaarde
Sociaal Duurzaam
Excellente Uitvoering
Inzet van Technologie
Financiële ontwikkelingen
De geconsolideerde omzet is in 2023 uitgekomen op € 1.457 miljoen tegenover € 1.299 miljoen in 2022. Het bedrijfsresultaat bedroeg € 56,5 miljoen (2022: € 22,1 miljoen). Alle divisies hebben hun budget gerealiseerd of overschreden. In 2023 is verder geïnvesteerd in het cateringconcept Food&i waarbij het verwachte aanloopverlies in lijn lag met budget.
Het totaal resultaat na belastingen is uitgekomen op € 44,0 miljoen (2022: € 15,2 miljoen).
Met een solvabiliteit (eigen vermogen gedeeld door totaal vermogen) van 45,3% (2022: 43,7%) en daarnaast een gezonde liquiditeit en werkkapitaal blijft de financiële positie van Facilicom Group zeer solide. De liquiditeit heeft zich gedurende het jaar ontwikkeld conform verwachting. De kasstroom uit operationele activiteiten is € 17,6 miljoen hoger dan in 2022. Dit wordt voor het grootste gedeelte veroorzaakt door het hogere bedrijfsresultaat, hogere renteontvangsten en hogere belastingbetalingen. Facilicom Group is overwegend met eigen middelen gefinancierd. Informatie over maatschappelijke aspecten van ondernemen Voor informatie over maatschappelijke aspecten wordt verwezen naar het Verslag Sociaal Duurzaam. Hierin is toelichting opgenomen over de algemene maatschappelijke aspecten, milieuaspecten en sociale aspecten.
Gebeurtenis na balansdatum:
Op 30 januari 2024 heeft Facilicom Group een meerderheidsaandeel (70%) verkregen in Nelis Company B.V. Met de overname verwachten beide partijen nog meer sociale en positieve impact te kunnen maken en kansengelijkheid te bevorderen.
miljoen geconsolideerde omzet in 2023. (2022: € 1.299 miljoen)
miljoen nettowinst na belasting in 2023. (2022: € 15,2 miljoen)
Diversiteit
De dienstverlening van ons bedrijf kenmerkt zich door een sterk arbeidsintensief karakter. Diversiteit in de samenstelling van onze teams binnen alle lagen van onze organisatie, vinden wij van groot belang. Wij geloven dat diversiteit positief bijdraagt aan waar we iedere morgen voor opstaan: Samen werken aan een betere leefomgeving voor iedereen. Ons diversiteitbeleid streeft een evenwichtige samenstelling van onze teams na. Wij zijn dan ook trots dat binnen Facilicom Group 120 nationaliteiten werkzaam zijn.
Facilicom Group vindt het belangrijk dat het management een goede representatie is van de samenleving. Daarom is het streefcijfer voor genderdiversiteit in het senior management 40%. Dat betekent dat we ten minste 40% mannen en ten minste 40% vrouwen willen in managementlagen. Voor het Concern Directie Team willen we dit behalen in 2027, voor het algemeen bestuur (niet uitvoerend) in 2024 en voor het senior management in 2025. Onderdeel van het senior management zijn alle directeursfuncties binnen Facilicom (zowel in de divisies als stafafdelingen) ook wel genoemd Algemeen Management Overleg. Dit zijn ongeveer 80 functionarissen. Daarnaast streven we naar minimaal 40% vrouwen in ál onze lagen binnen de organisatie. Diversiteit is onze kracht en inclusie is onze toewijding.
In 2023 telde het Concern Directie Team twee mannen en telde het Algemeen Bestuur (niet uitvoerend) vijf personen, waarvan twee vrouwen. In het Algemeen Management Overleg waarin de top 80 managers van onze organisatie zijn vertegenwoordigd is 35% vrouw. Het medewerkersbestand bestaat uit 20.805 collega’s, waarvan 3.256 in België en 17.549 in Nederland. In Nederland is hiervan 55% vrouw en 45% man. In België is 66% vrouw en 34% man.
Risico’s en risicobeheersing
De directie is verantwoordelijk voor de interne risicobeheersing- en controlesystemen en zorgt ervoor dat deze systemen adequaat functioneren. De systemen zijn ingericht om significante risico’s te beheersen en om operationele, financiële en (sociaal) maatschappelijke doelstellingen te realiseren. Optimaal risicomanagement behelst het tijdig identificeren van risico’s en het beheersen van de risico’s die de bedrijfsactiviteiten van de vennootschap op korte en lange termijn zouden kunnen beïnvloeden. Het systeem zorgt ervoor dat de voorspelbaarheid toeneemt en er waarde aan de onderneming wordt toegevoegd. De vennootschap heeft de belangrijkste sturingsmiddelen gedefinieerd in KPI’s en deze opgenomen in een dashboard. Het dashboard wordt op verschillende niveaus in de organisatie aangewend om te komen tot de juiste en tijdige informatie ten behoeve van de managementprocessen. Dit loopt van het operationeel management tot op het overall managementniveau van het concern directieteam en Algemeen Bestuur.
Toekomstverwachtingen
Naast de executie van de vier strategische pijlers willen we in 2024 investeren in innovatie en optimalisatie van processen. Het investeren in innovatie moet leiden tot meer Inzet van Technologie en het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten voor onze klanten. Die inzet van technologie moet leiden tot een betere ondersteuning van onze collega’s, maar zorgt ook voor meerwaarde voor onze klanten. Tegelijkertijd gaan we verder met de voorbereidingen om te kunnen voldoen aan de Corporate Sustainability Reporting Directive, welke verplicht is vanaf boekjaar 2025.
Vanuit de technologie pijler investeren we verder in 2024 in de overgang naar Microsoft 365 waarmee we een veiligere en eigentijdse werkplek verzorgen. Buiten de investeringen in technologie voorzien we geen bijzondere investeringen.
Voor de krapte op de arbeidsmarkt is de verwachting dat deze niet zal afnemen in 2024. Dit zal veel aandacht blijven vragen. We gaan ons uiterste best doen om zoveel mogelijk met eigen mensen te werken en het aandeel ingeleend personeel te beperken waar mogelijk. Ten aanzien van financiering voorzien we geen wijzigingen voor 2024.
Facilicom Group is qua solvabiliteit en liquiditeit kerngezond en voorziet geen behoefte aan externe financiering. Zoals reeds aangegeven verwachten we in 2024 een verdere groei van de omzet en een structurele verbetering van ons nettorendement waarin alle divisies bijdragen aan deze groei.