FAQ

De rol van het middenkader verandert en heeft steeds meer een initiërende en verbindende rol. Vertaling naar dagelijkse praktijk waar knelpunten en kansen liggen wordt steeds belangrijker. Jullie zijn onmisbaar voor het functioneren en resultaat van de organisatie. Daarom staan we nu aan de start van een Leven Lang Leren waarmee we continue jullie kennis en vaardigheden gaan ontwikkelen, zodat jullie nu en in de toekomst je baan goed en met veel plezier kunnen uitvoeren. Ook zorgen we hiermee voor eenduidigheid en transparantie in het ontwikkelbeleid. Borgen we de kwaliteit van onze medewerkers, zodat zij zich duurzaam en blijvend door ontwikkelen én verbeteren, met als doel toegevoegde waarde te leveren bij onze klanten en het ontwikkelen van faciliterend leiderschap. Drie opleidingsdoelen vormen daarom de speerpunten in het opleidingsprogramma:

  • Persoonlijke ontwikkeling;
  • versterken intercollegiaal contact;
  • communiceren met de klanten;
  • ontwikkelen van vakkennis & vakspecialisme.

Deelnemer

Rol

Samen met de klantmanager en HR Business Partner vormen jullie een driehoek. Binnen deze driehoek begeleid de klantmanager je inhoudelijk en is de HR Businesspartner de onafhankelijke coach die stuurt op het proces.

Persoonlijk Opleidingsplan

Voor de start van het traject krijg je een intake d.m.v. een vragenlijst én een gesprek met je leidinggevende en HR Business Partner. Aan de hand van de uitkomst worden er doelen opgesteld die in ieder gesprek terug zullen komen. Deze doelen neem je op in POP formulier.

Tussen de verschillende modules door vinden er intervisies en POP-gesprekken plaats samen met je klantmanager en de HR Business Partner. Het primaire doel is om het ingezette leerproces te waarborgen, dit gebeurt d.m.v. koppeling met de gesprekscyclus binnen CIS. Tijdens het gesprek worden leerpunten uit de training gekoppeld aan de dagelijkse praktijk

Rolverdeling

Klantmanager De klantmanager heeft een belangrijke taak in het stimuleren en sturen van het leren van zijn werknemers. Hij coacht de werknemers en door middel van de POP-gesprekken worden de doelen en opleidingsbehoeften van de organisatie en werknemer op elkaar afgestemd.

HR Business partner De HR Business partner coacht de klantmanager en deelnemer tijdens de POP-gesprekken en focust zich vooral op het proces. Hiermee worden de volgende zaken in acht gehouden:

  • De doelstellingen van de organisatie;
  • de scholingsdoelstellingen per deelnemer;
  • de effectiviteit van de te volgen opleidingen.

Gom Academie De GA heeft verschillende rollen en neemt de volgende taken op zich:

  • Verzorging opleidingsplan in overleg met het management.
  • Kostenoverzicht.
  • Inhoud trainingsmateriaal.
  • Projectmanagement.
  • Coördinatie en backoffice.
  • Evaluatie.
  • Vraagbaak en meldpunt.

Methoden

Om de gestelde opleidingsdoelen te realiseren maken we gebruik van de volgende methoden:

  • Coaching: klantmanagers geven directe feedback aan werknemers over doelen die zij stellen.
  • POP-gesprek: Om de overdracht van kennis en ervaring te vergroten en de progressie te monitoren voeren deelnemers geregeld POP-gesprekken aan de hand van concrete cases over de praktijk van alledag. Deze is gekoppeld aan de gesprekscyclus binnen CIS.
  • Training on the job: deelnemers worden begeleid door klantmanager bij het verwerven van praktische vaardigheden en kennis.
  • Incompany training: maatwerktrajecten door (externe) opleiders die in huis worden gegeven voor specifieke opleidingsvragen.
  • E-learning: als verdieping wordt e-learning ingezet voor de verdieping van kennis.

Waarborgen kwaliteit

De aangeboden opleidingen en trainingen moeten voldoen aan de volgende minimale kwaliteitseisen:

  • De opleidingen sluiten goed aan bij de opleidingsvraag; er moet samenhang zijn tussen de opleidingsvraag enerzijds en de doelen anderzijds.
  • De opleidingsactiviteiten moeten qua niveau en werkvormen goed passen bij de werkervaring en het niveau van de doelgroep, het effect van de opleidingen moet voor deelnemers, collega’s en managers waarneembaar zijn.
  • Opleidingsinstituten moeten een aantoonbare staat van ervaring hebben in het geven van opleiding.

De evaluatie van de opleidingen wordt als volgt uitgevoerd:

  • Evaluatie met deelnemers op basis van de kwaliteitseisen;
  • evaluatie met het management;
  • op basis hiervan evaluatie met uitvoerders van opleidingen.

Frequentie & duur

Dit is de aftrap van een Leven Lang Leren, een cultuurverandering binnen Gom waarbij ontwikkeling centraal staat. De doorlooptijd tot het diploma en de vier aanvullende modules is zes tot maximaal 9 maanden, waar we niet vaker dan één lesdag per twee weken zullen inplannen. In sommige modules kan er nog wel een e-learning of huiswerkopdracht toegevoegd worden die in deze tussenliggende periode van twee weken uitgevoerd dient te worden.