Wat had moeten beginnen als een spannend en ambitieus jaar voor Tapwacht, kreeg vanaf maart 2020 een geheel andere wending. De maatregelen rondom het coronavirus hebben verstrekkende gevolgen voor Tapwacht en voor de gehele horecabranche. De keuzes van de overheid zijn begrijpelijk, maar voor een organisatie als Tapwacht is dit een enorme klap.

Binnen de horeca was het vóór maart 2020 ‘booming business’; er kwamen steeds meer nieuwe horecazaken bij en er stond een prachtig terrassenseizoen voor de deur. Met een ambitieuze begroting en plannen om verder te groeien waren wij klaar om er een mooi jaar van te maken. Het werkaanbod was de laatste jaren groeiende.

Op 15 maart kwam het nieuws dat de horeca in ieder geval tot 6 april zou sluiten. Verdere verlengingen van de maatregelen zorgden ervoor dat de horeca uiteindelijk pas op 1 juni haar deuren kon openen. Voor Tapwacht ontstond de omgekeerde wereld: met onze drukke planning zijn we altijd gewend om de handen uit de mouwen te steken en nu kwam ons werk bijna helemaal stil te liggen.

"Onze medewerkers hebben écht een groot Tapwacht-hart!"

Acute problemen

We merkten vrij direct een verschil in werkaanbod. Voor Tapwacht Service was er aan het begin van de sluiting een piek in het aantal reinigingen. Iedereen wilde zo snel mogelijk de leidingen laten reinigen en op water zetten om problemen tijdens de sluiting te voorkomen. Maar na de piek zagen wij de reinigingen wekelijks teruglopen tot (bijna) een nulpunt. Voor Tapwacht Techniek viel het werk vrij snel bijna volledig stil. Prioriteit nummer 1 was om zo snel mogelijk te zorgen dat we Tapwacht financieel veilig konden stellen. In aanvang kwamen wij niet in aanmerking voor de NOW-regeling, wat betekende dat wij voor onbepaalde tijd geconfronteerd zouden worden met enorme personeelslasten waar geen omzet tegenover stond.

Snel schakelen

Om de omzetderving zo snel mogelijk te beperken is er keihard gewerkt om vervangende werkzaamheden te vinden voor onze buitendienstmedewerkers. Onze mannen zijn ingezet bij DHL, Synorga, Incluzio en Gom Specialistische Reiniging. Met grote trots hebben we gezien dat onze buitendienst zich inzette om nieuwe takken van sport onder de knie te krijgen om Tapwacht verder te helpen. Dat is nou precies het bijzondere aan Tapwacht: onze medewerkers hebben écht een groot Tapwacht-hart! Enige tijd later volgde er vanuit Facilicom Group de geruststellende boodschap dat Tapwacht toch gedeeltelijk gebruik zou kunnen maken van overheidssteun. Dit betekent dat wij een tegemoetkoming gaan krijgen voor de loonkosten van onze buitendienstmedewerkers.

Een rondje van de zaak met een warm hart voor de horeca

Naast de grote impact die de horecasluiting had voor ons eigen bedrijf, hebben wij ook met pijn in het hart gekeken naar de situatie van horeca Nederland. Vreselijk om de verhalen te horen van horecaondernemers die met het water aan de lippen stonden. Bij Tapwacht hebben wij letterlijk staan juichen toen wij hoorden dat de horeca per 1 juni weer de deuren zou gaan openen. In samenwerking met de concerndirectie besloten wij om de horeca een steuntje in de rug te geven met een ‘Eerste rondje van Tapwacht’. Tot 1 juli 2020 is bij Tapwacht het eerste reinigingsbezoek helemaal gratis voor onze klanten. De reacties van klanten, op social media en vanuit van de brouwerijen waren hartverwarmend. De impact is enorm en ver boven verwachting. Het maakt ons ontzettend trots.

Perspectief voor de tweede helft van het jaar

Natuurlijk hopen we van harte dat verdere versoepelingen voor de horeca op 1 juli mogelijk zijn. De heropening op 1 juni is ook niet zaligmakend gebleken. We horen veel geluiden vanuit de branche dat het nog steeds erg moeilijk is om het hoofd boven water te houden met de geldende beperkingen. Op dit moment is slechts 60% van de horeca open in Nederland. Tapwacht is volledig afhankelijk van horeca Nederland. We volgen de ontwikkelingen op de voet. We doen er alles aan om Tapwacht gezond richting 2021 te sturen, maar dat doen we niet alleen natuurlijk. Tapwacht is één team en samen komen wij corona door. We willen alle Tapwacht-medewerkers nogmaals van harte bedanken voor de waanzinnige inzet de afgelopen maanden!


Nieuwe samenwerking op een onverwacht moment

Aan het begin van het jaar heeft Tapwacht zich ingeschreven voor een tender van Coca Cola. De tender betreft het reviseren van postmixinstallaties in de gehele Benelux met kans op uitbreiding naar heel West-Europa. Zeer verheugd en verrast waren wij begin juni toen we hoorden dat wij voor Coca Cola een testopdracht mogen uitvoeren. Daarmee is de kans dat wij de tender gaan winnen zeer groot geworden. Eerlijk gezegd hadden we niet meer verwacht dat deze tender door zou gaan met de ontwikkelingen rondom het coronavirus. Voor Tapwacht is dit dus erg mooi nieuws! Natuurlijk gaan wij ons uiterste best doen om dit prestigeproject binnen te halen.

Trots op

Halverwege maart kreeg het jaar 2020 ook voor Tapwacht een geheel andere wending. De maatregelen rondom het coronavirus, waaronder de sluiting van de horeca zorgde dat het werk bij Tapwacht bijna volledig stil viel. Om de omzetderving te beperken is er keihard gewerkt om vervangende werkzaamheden te vinden voor onze buitendienstmedewerkers. Onze mannen gingen aan de slag als pakketbezorgers bij DHL, bezorgden bloemen aan thuiszorgmedewerkers van Incluzio en gingen aan de slag bij Gom Specialistische Reiniging. Enorm trots zijn we op al deze collega’s, die met enthousiasme aan de slag gingen om nieuwe takken van sport onder de knie te krijgen om Tapwacht verder te helpen. Dank jullie wel!

Videoboodschap Jeroen Slokkers