Albert van der Meulen – Vice CEO Facilicom Group

Facilicom F&B: a giant ‘foodstep’ in catering

Catering heeft een lange geschiedenis binnen Facilicom. Nog altijd is Prorest een bekende naam, al is het dan alleen in België. In Nederland leverde de samenwerking met Albron niet op wat er van werd verwacht. Maar we komen terug - en hoe. Onder de werktitel Facilicom F&B liggen er ambitieuze plannen om met een revolutionair concept een groot stuk van de food-and-beverage-markt in Nederland en België te veroveren. Nog dit jaar maakt een eerste klant een start met het concept. Het afgeketste huwelijk met Albron heeft onze ambities in F&B (food and beverage) niet getemperd. Integendeel, we zijn erdoor getriggerd om na te denken over een compleet nieuwe aanpak. Voor Facilicom is F&B meer dan alleen maar een opstap naar IFM (integrated facility management). Anders dan schoonmaak, ook onderdeel van IFM, heeft catering een heel andere uitstraling. Aan voeding verbinden mensen veel meer associaties. Welzijn bijvoorbeeld, gezondheid, je goed voelen, genieten, beleving. In samenwerking met een gespecialiseerd bureau op dit gebied hebben we gekeken waar kansen liggen. Terugkeren op de manier zoals we altijd catering hebben opgepakt, is geen toekomstbestendig optie. Wat wél toekomst heeft, en waar nog geen andere aanbieder mee bezig is, is een zogenaamde multi-platform strategie. Eén die de traditionele markt bedient, maar ook nieuwe opdrachtgevers kan aanspreken.

Platform voor uiteenlopende proposities In die multi-platformstrategie is ruimte voor uiteenlopende proposities. Technologisch bijvoorbeeld, met een app die je persoonlijke voedingsadviezen en tips geeft, afgestemd op jouw specifieke behoefte. Gemak is een andere insteek, bijvoorbeeld met een boodschappenservice en maaltijdboxen. Of de mogelijkheid om op meerdere momenten van de dag gebruik te kunnen maken van een bedrijfsrestaurant. Nog een optie is het om vanuit een ‘kitchen hub’ catering aan te bieden als bedrijven eigenlijk niet groot genoeg zijn voor een eigen cateraar. Local for local en duurzaamheid zijn aspecten die een prominente plek krijgen in het platform. Stuk voor stuk zijn dat geen innovaties. Het is echter de optelsom van alle mogelijkheden die de multi-platformstrategie vernieuwend maakt.

100 miljoen euro Uniek voor Facilicom is dat het ‘nieuwe’ onderdeel één centrale aansturing krijgt voor beide landen. De ambities liegen er niet om: in drie tot vijf jaar 100 miljoen euro omzet. Dat is realistisch. Waar we in huidige contracten met Facilicom Solutions nog werken met Albron, willen we opdrachtgevers enthousiast maken voor het nieuwe concept. De veelheid van mogelijkheden die dat concept biedt, betekent dat we niet in één keer met het totaalplaatje op de markt komen. We introduceren het stap voor stap, lerend van elke stap die we daarvoor hebben genomen.

Videoboodschap Albert van der Meulen