Zorgdragen voor medewerkers

Als dienstverlenend familiebedrijf draait ons werk om mensen. Onze medewerkers zijn professionals die schoonmaken, toezichthouden, onderhoud plegen en zorg en ondersteuning verlenen. Dat doen zij op de meest uiteenlopende plekken en onder de meest diverse omstandigheden. En wij zorgen ervoor dat zij hun werk goed uit kunnen voeren in een vitale omgeving. Een omgeving waarin zij zich gewaardeerd voelen, waarin ze veilig zijn, niet gepest of gediscrimineerd worden en waarin zij zowel zelfredzaam als zelfstandig kunnen werken. Kortom: een omgeving waarin zij zich welkom voelen en zichzelf mogen zijn. Altijd. Binnen Facilicom Group noemen we dat werkgeluk. En wij weten zeker dat onze klanten blij worden als onze medewerkers dat ook zijn. Oftewel: happy people make happy people.

Gezondheid en Preventie Dat gezegd hebbende, was 2020 natuurlijk een bizar jaar. Een jaar waarin de coronacrisis ons in een ijzeren greep hield. We hebben ons zorgen gemaakt over onze organisatie en onze medewerkers. In de zorg en de schoonmaak veranderde er veel. Bij de een was er meer werk dan ooit tevoren, bij de ander lag het werk veelal stil. Twee derde van onze mensen stond in de frontlinie. Natuurlijk heeft dat effect gehad op het ziekteverzuim. Onzekerheid over de eigen gezondheid, stress om de vraag of je wel kan blijven werken, maar ook de maatregel ‘blijf thuis bij klachten’ leidt tot een hoger verzuimpercentage. Wie vroeger met een hoest en een kuch gewoon ging werken, moest zich nu ziekmelden.

Ondanks al deze bijzondere omstandigheden groeide ons verzuimpercentage slechts van 6,5 procent in 2019 naar 7,2 procent in 2020. Uiteraard is elke zieke medewerker er eentje te veel. Ondanks dat de coronacrisis nog niet volledig achter ligt, werken we keihard om ons ziekteverzuim terug te dringen naar maximaal 5 procent. Wij willen namelijk het gezondste bedrijf in onze sector zijn.

HelloFysio

Een van de manieren om onze medewerkers gezond en vitaal te houden tijdens de coronacrisis, is het programma HelloFysio. Dit is online fysiotherapie om thuis of op het werk te helpen bij diverse klachten. Na een gesprek met een gediplomeerd fysiotherapeut gaat de medewerker aan de slag met een persoonlijk behandelplan. Als het nodig is, kan er daarna ook nog een behandeltraject gevolgd worden. Daarnaast zijn er ook online video’s voor medewerkers om oefeningen te doen die klachten helpen voorkomen.

Naast HelloFysio helpen we medewerkers gezonder te leven via allerlei trainingen. Denk aan een cursus stoppen met roken of de online coaching om medewerkers op een gezond gewicht te krijgen en houden via Actify, een initiatief van Zilveren Kruis.

Duurzame inzetbaarheid

Ook ten aanzien van duurzame inzetbaarheid helpen we onze medewerkers. Er zijn in het coronajaar 2020 10.527 online trainingen gestart door 4093 medewerkers.

Top 5 trainingsgebieden

Top 10 trainingen

  1. Excel 2016 basis
  2. Gewoon goed Nederlands
  3. Word 2016 basis
  4. Basiskennis BHV
  5. Mindfulness
  6. Speak business English
  7. EHBO op het werk
  8. Outlook 2016
  9. Overstappen naar Office 365
  10. Beinvloeden

GoodHabitz

Een belangrijk instrument om medewerkers te begeleiden tijdens de coronacrisis was GoodHabitz, waar we al sinds 2018 mee werken. Via dit instrument kunnen zij gratis online trainingen volgen in meer dan honderd modules voor praktisch toepasbare inzichten die bijdragen aan betere prestaties en werkgeluk. Sinds de start volgden meer dan 4000 medewerkers een training en dat aantal stijgt snel. Zeker tijdens de top van de coronacrisis waren de modules Excel, BHV en Basis Nederlands zeer in trek.

Jubilarissen

Door de coronacrisis konden we in 2020 ons traditionele feestelijke jubilarissevenement helaas niet organiseren. We hebben dus naar creatieve manieren gezocht om onze jubilarissen toch in het zonnetje te kunnen zetten. Van een cadeaubon via de post tot een jubileumgeschenk uit handen van je leidinggevende, we hebben ervoor gezorgd dat de feestelijke momenten die er waren nergens verloren gegaan zijn. We zijn dan ook heel blij dat we in in 2021 het fysieke evenement weer hebben kunnen organiseren.

Hoe lekker werk jij

In 2020 was vitaal en gezond werken uitdagender dan ooit. Bij ons werken mensen op kantoor, op eigen locaties en op klantlocaties. Daarom hebben we het programma ‘Hoe lekker werk jij’ opgezet. Met een crisisteam van specialisten hebben we continu gekeken naar wat nodig is om onze medewerkers te ondersteunen. Dit varieerde van communicatie over eerste hulp bij thuiswerken en ondersteuning bij coronatesten – zowel thuis als in een eigen teststraat op locatie in Rotterdam – tot online psychische begeleiding. We hebben er alles aan gedaan onze medewerkers telkens direct en goed te informeren. Dus zat er na elke persconferentie een team klaar om de organisatie te informeren via de medewerkersportalen, WhatsApp-groepen en e-mail. Centraal stond steeds de vraag: wat zijn de gevolgen voor ons werk en hoe kom je deze gezondheidscrisis veilig, gezond en vitaal door? Ook hebben we steeds aandacht besteed aan de connectie met onze medewerkers, bijvoorbeeld door korte filmpjes met instructies of gezondheidstips.