Wonen Plus Welzijn
services, vrijwilligers, activiteiten voor kwetsbare inwoners
Wonen Plus Welzijn is de grootste welzijnsorganisatie in Hollands Kroon. Ze voeren allerlei services en diensten uit, voor inwoners die kwetsbaar zijn, weinig sociaal contact hebben, extra ondersteuning nodig hebben. Wonen Plus Welzijn werkt met ca. 300 vrijwilligers in Hollands Kroon om al deze diensten en activiteiten aan te bieden. Hieronder kort toegelicht:
Preventieve activiteiten
Breed assortiment van services, bijeenkomsten en activiteiten, verspreid over de kernen van Hollands Kroon. O.a.: het matchen van vrijwilligers aan inwoners op gebied van klussen in en om huis, administratie, boodschappen en vervoer. Het ondersteunen van de VOA’s (Vrijwillig Onafhankelijk Adviseurs). Het organiseren van een maaltijdservice, ondersteuning bij het leren van de Nederlandse taal en er is een kwartiermaker die leefbaarheidsonderzoek in de kernen doet.
Doel van alle inzet is het vroegtijdig signaleren van knelpunten en vragen van zelfstandig wonende inwoners en matchen aan vrijwilligers die hierin ondersteuning kunnen bieden. Of een collectieve oplossing zoeken in de vorm van themabijeenkomsten en cursussen.
Het totaaloverzicht van activiteiten is te vinden www.wonenpluswelzijn.nl.
Contact Hollands Kroon breed
Marika de Jager m.dejager@wonenpluswelzijn.nl 0224 - 273140 06 - 46 06 63 17
Taalmaatjes
Taalmaatjes zijn vrijwilligers van Wonen Plus Welzijn die zich inzetten voor inwoners in de gemeenten Schagen en Hollands Kroon die kampen met laaggeletterdheid. Een taalmaatje begeleidt mensen bij het verbeteren van taal- en digitale vaardigheden. Belangrijk werk, want wie die vaardigheden onder de knie heeft, kan zichzelf gemakkelijker ontwikkelen en deelnemen aan de maatschappij.
De aanmeldroute voor een Taalmaatje verloopt via de bibliotheek in Schagen. Yvonne Nielesen taalhuisschagen@kopgroepbibliotheken.nl 0224 - 213975 Formulier voor de aanmelding: https://www.kopgroepbibliotheken.nl/dam/Taalhuis/formulieren/ik-wil-leren-schagen-hollands-kroon-2021.pdf De intake kan ook digitaal mits dit haalbaar is voor de deelnemer. Na de Intake en inschaling op niveau verwijst Angelique van Beckhoven naar een vrijwilliger van Wonen plus Welzijn of mogelijk het ROC.
Senioren Woonadviseurs
De Senioren Woonadviseur staat klaar voor iedereen vanaf 55 jaar en ouder die behoefte heeft aan advies en ondersteuning op het gebied van wonen. Dit geldt voor alle inwoners van de gemeente Hollands Kroon. Of u nu huurt van de Wooncompagnie, particulier huurt of eigenaar bent van een koopwoning. De adviseur helpt bij vragen van woningzoekenden over, bijvoorbeeld, inschrijving via Woonmatch, een verhuizing of woonaanpassingen. De Senioren Woonadviseur denkt graag met de inwoner mee bij het inschakelen van de juiste (zorg)instanties die langer zelfstandig wonen mogelijk maken.
Contact
Via de Servicepunten van WPW kunnen de Woonadviseurs worden aangevraagd.
IDO
Er zijn tegenwoordig steeds meer overheidszaken die je zelf via internet moet regelen. Het aanvragen van een AOW-uitkering, het regelen van zorg of het verlengen van je rijbewijs. Veel mensen vinden dit lastig. Het is fijn als iemand je hierbij op weg helpt. Kopgroep Bibliotheken en Wonen Plus Welzijn zijn daarom een samenwerking aangegaan voor de inrichting en uitvoering van de Informatiepunten Digitale Overheid (IDO) in Hollands Kroon. De informatiepunten zijn ondergebracht in de bibliotheek. Vanuit Wonen Plus Welzijn is begeleiding aanwezig. Heeft een klant van ons wijkteam moeite met digitale dienstverlening en vragen over het regelen van zaken met de overheid? Wijs hem/haar op het IDO en de mogelijkheden!
Kijk op de website voor de meest recente openingstijden van de IDO punten:
Servicepunten
In de regio’s van de vier oud-gemeenten zijn 4 lokale, laagdrempelige servicepunten ingericht. De servicepunten bevinden zich in Nieuwe Niedorp, Anna Paulowna, Wieringerwerf en Hippolytushoef. De servicepunten worden bemand door een vast team van vrijwillige medewerkers op alle werkdagen van 9.00-12.00 uur. Tijdens de openingstijden kunnen bewoners terecht voor informatie, advies en doorverwijzing op het gebied van wonen, welzijn en zorg. Abonnees van het thuisabonnement kunnen diverse klussen aanvragen. Ook voor het aanvragen of het doorgeven van een wijziging over een maaltijd kan men hier terecht.
Servicepunt Anna Paulowna
Keijzershoff Vreedenhoff 64, 1761 BR Anna Paulowna 0223 - 53 58 26 Bereikbaar: ma t/m vrij 9:00 - 12:00 uur annapaulowna@wonenpluswelzijn.nl
Servicepunt Nieuwe Niedorp
Woonzorgcomplex Trambaan Wijksteunpunt De Koppeling Watersnip 72, 1733 BG Nieuwe Niedorp 0224 - 54 26 60 Bereikbaar: ma t/m vrij 9:00 - 12:00 uur niedorp@wonenpluswelzijn.nl
Servicepunt Hippolytushoef
Parkzicht Parkzicht 11, 1777 BC Hippolytushoef 0227 - 59 15 70 Bereikbaar: ma t/m vrij 9:00 - 12:00 uur wieringen@wonenpluswelzijn.nl
Servicepunt Wieringerwerf
Cultuurschuur Loggersplein 1, 1771 CE Wieringerwerf 0227 - 60 00 79 Bereikbaar: ma t/m vrij 9:00 - 12:00 uur wieringermeer@wonenpluswelzijn.nl
Wat doet de vrijwillig onafhankelijk adviseur (VOA) ?
De VOA is een geschoolde onafhankelijke vrijwilliger voor de inwoners van Hollands Kroon. De VOA is er voor elke inwoner met een hulpvraag vanaf 18 jaar.
Een VOA kan op verzoek ondersteunen, bemiddelen of doorverwijzen op het gebied van onder meer wonen, welzijn, zorg, onderwijs, inkomen en recht.
Wat kan de VOA voor mij doen?
Wij zijn er voor u. We luisteren, denken mee en geven inzicht, informatie en advies. Samen kijken we wat voor hulp u nodig heeft en wat bij u past. Soms is een telefoongesprek voldoende, maar meestal maken we een afspraak voor een persoonlijk gesprek. We werken onafhankelijk, dus we staan los van zorgaanbieders, de gemeente of andere instanties. Hiermee wordt bedoeld dat we onpartijdig zijn maar wel de samenwerking opzoeken met instanties zolang u er belang bij heeft.
We bieden onafhankelijke cliëntondersteuning en kunnen ondersteunen bij een keukentafelgesprek.
Via het servicepunt kunt u een aanvraag doen voor ondersteuning door een VOA.
Administratieve ondersteuners
Vrijwilligers ondersteunen bij de administratie, werkzaamheden zijn o.a.: administratie ordenen, toeslagen aanvragen, inzicht geven in en overzicht maken van inkomsten en uitgaven. Voor iedereen die grip op financiën kwijt dreigt te raken of kwijt is.
Contact
Caroline de Vries c.devries@wonenpluswelzijn.nl 06 - 25 51 38 04
Werkleerbedrijf de Factorie
Ondersteuning op weg naar (vrijwilligers)werk. Kandidaten kunnen met ondersteuning op maat werkervaring op doen binnen alle diensten van WPW. Voor een ieder die ondersteuning nodig heeft bij het op weg gaan naar (vrijwilligers)werk. Contact
Caroline de Vries c.devries@wonenpluswelzijn.nl 06 - 25 51 38 04 Vragen over Wonen Plus Welzijn? Stel ze aan je Sociaal Makelaar